Három zsebbenyúlós manőver, amitől minden magyar autósnak tartózkodnia kellene

2025. január 22. 07:06

Az autósok már egy kisebb sebességtúllépésért is súlyos pénzeket fizetnek.

2025. január 22. 07:06
null

Az elmúlt másfél évben a magyar szabálysértési bírságok jelentős mértékben nőttek, több tétel pedig kiugró terhelést jelent az autósok számára. A legszembetűnőbb emelések közé tartozik az 50 helyett 67 km/órás sebességgel haladó járművek 50 ezer forintos bírsága, a lakott területen kívüli 200 km/órás gyorshajtás 140 ezer forintos büntetése, valamint az újonnan bevezetett, progresszív bírságolási rendszer, amely akár 468 ezer forintig is terjedhet – írta meg a vezess.hu.

Ezek az összegek mindössze másfél év alatt 67 százalékkal emelkedtek.

50 helyett 67 km/óra – 50 ezer forint bírság

Az egyik leggyakoribb gyorshajtási szabálysértés, amikor az autósok lakott területen belül túllépik az 50 km/órás sebességhatárt, de nem érik el a súlyosabb kategóriákat. Korábban ez 30 ezer forintos bírságot jelentett, 2023 szeptemberétől viszont az összeg 39 ezer forintra nőtt, majd újabb emeléssel elérte az 50 ezer forintos szintet. Összehasonlításképpen: Ausztriában egy hasonló sebességtúllépés esetén az átlagbér mindössze 1 százalékát kell bírságként befizetni, míg Magyarországon ez az arány 8,55 százalék.

„A fővároson kívül? Vagy Budapesten? Az Üllői úton? A Raktár utcánál? A Nagykőrösin?” – a lap szerint ezek a kérdések gyakran elhangzanak mostanában baráti beszélgetésekben, hiszen a gyorshajtásért kiszabott bírságok egyre több sofőrt érinthetnek. Azok is kaphatnak csekket, akik korábban felelősen vezettek, de figyelmetlenségből túllépték a sebességhatárt egy frissen módosított útszakaszon.

200 km/óra lakott területen kívül – 140 ezer forint

A drasztikus sebességtúllépések büntetése Magyarországon kevésbé szigorú, mint néhány környező országban, de a 140 ezer forintos bírság így is jelentős terhet jelent. Szlovákiában egy hasonló gyorshajtásért 800 eurós (kb. 332 ezer forintos) büntetés jár, Romániában pedig akár az átlagbér 54,8 százalékát is elérheti a bírság. Ezzel szemben Magyarországon az átlagfizetés 24 százalékát kell befizetni egy ilyen szabálysértés esetén.

Bár a magas sebességnél kiszabott bírságok valamivel enyhébbek, az alacsonyabb túllépésekért járó pénzbüntetések kiugróan magasak. A szabályozás így főként a kisebb sebességtúllépéseket sújtja aránytalanul, míg a legsúlyosabb gyorshajtók esetében a magyar bírságok még mindig kedvezőbbek lehetnek, mint a környező országokban.

Progresszív büntetések – akár 468 ezer forint

Az egyik legnagyobb változás a közigazgatási bírságok progresszív emelése, amely az enyhébb gyorshajtásokat is magasabb összegekkel sújtja, miközben a felső határt 468 ezer forintra növelte. Korábban a közigazgatási bírságok alsó sávja 30 ezer forint volt, ezt először 39 ezer forintra, majd 50 ezer forintra emelték. A felső határ pedig az eredeti 390 ezer forintról 468 ezer forintra nőtt.

2023-ban összesen 26,2 milliárd forintnyi helyszíni és közigazgatási bírságot szabott ki a gépjárművezetőkre. Az új rendszer tehát nemcsak a gyorshajtást, hanem a kisebb szabálysértéseket is szigorúbb pénzbüntetésekkel sújthatja.

Nyitókép: Sóti Tamás/MTI

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bergmann
2025. január 22. 19:20
....
edico
2025. január 22. 17:58
Asz útviszonyoknak megfelelő vezetés, ha garázsba marad a jármű.
Ödenburger
2025. január 22. 09:50
Balesetet a relatív gyorshajtás okoz. Aminek súlyos tényezői a mindig emlegetett út- és látási viszonyok mellett a fáradtság, a környezet zsúfoltsága, mozgalmassága, de esetleg a bódult állapot is. Ehhez képest a mai sebességmérés-alapú bírságolás csak az abszolút gyorshajtást büntetni. Az, hogy korábban nem volt technológia más alapon bírságolni (bár pl. a németeknél régóta használt követési távolság mérés pont ilyen volt) nem jelenti azt, hogy ma nem lehetne sokkal igazságosabb mérési/bírságolási módokat kifejleszteni. Csak el kellene engedni végre a gyorshajtás-fétist. (Mellékszál: a gyorshajtás úgy lesz a leggyakoribb baleseti ok, hogy áll a helyszínelő a fára csavarodott autó mellett, és valamit be kell írjon, beírja hát a gyorshajtást. Aztán, hogy a valóságban a sofőr fészbúkozott, átfutó macskát került, eleve öngyilkos akart lenne, az már nem számít. Ilyen statisztika alapján nem szabadna közlekedésbiztonsági döntéseket hozni.)
Jose
2025. január 22. 09:30
Kérem a táblázatot. Valami ilyesmit: 50 helyett 51 52 53 54 220 bírság: 4csillió 5csillió 10 év kivégzés 150.000,- Magyarország ilyen volt és ilyen is lesz. Irracionális.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!